ماشین آلات رول فرمینگ چگونه کار میکنند؟

خط کامل ماشین رولفرمینگ: در فرآیند رولفرم ، یک نوار فلزی بلند از طریق یک سری غلتک چرخان در چندین ایستگاه به منظور دریافت مقطع مورد نیاز ، تغییر شکل می دهد.

روند شکلدهی رولفرم مهمترین تکنیک تغییر شکل فلز است. یکی از سمت های اصلی عبور فلز از دو غلتک است که در جهت مخالف می چرخند.
فلزات هنگام عبور از غلتک ها ، از ضخامت اولیه به ضخامت از پیش تعریف شده کاهش می یابند.
در فرآیند نورد ، نه تنها کاهش ضخامت بلکه در ویژگی های موادی مانند سختی ، مقاومت ، ریزساختارها و سایر خواص نیزتغییر وجود دارد.

 ماشین رولفرمینگ:

فرم دادن ورق‌های فلزی مانند ورق های گالوانیزه در امتداد طولی توسط یه سری جفت غلت بدون تغییر ضخامت در دمای اتاق رول فرم نامیده میشود.محصولات حاصل از رول فرمینگ میتوانند دارای انحنا و زوایا باشند. و باید در نظر داشت در اکثر موارد ضخامت محصول تغییر میابد.به طور کلی فرایند رول فرمینگ یک فرایند انعطاف پذیر است که میتوان بر حسب نیازاستثنائات می‌توانند در آن مورد استفاده قرار گیرند.

یک خط کامل ماشین رولفرمینگ می تواند به چهار قسمت اصلی تقسیم شود:
بخش ورود: توسط رول و مخازن ورق به داخل دستگاه هدایت میشود.

ایستگاه غلطک ها: همزمان با انجام فرم دهی ورق نیروی محرکه دستگاه تامین میشود.

سیستم برش: پروفیل های تولید شده با طول های از پیش تعین شده به صورت منظم و صاف برش میخورند
خروجی: به صورت دستی یا نوار نقاله بسته بندی و به سمت انبار حمل میشوند.

ماشین رولفرمینگ

فرایند رول فرمینگ

تقابل نیروها در خط کامل ماشین رولفرمینگباعث ایجاد تنش در پروفیل تولیدی میشود که در نهایت منجر به بروز خمیدگی و یا اعوجاج در محصول علب الخصوص در زمان خروج از اخرین ایستگاه خواهد شد.

این مسئله را میتوان با نصب یک درایو تحت عنوان تورکت حل نمود به این صورت که این واحد صاف کننده یا به اصطلاح دیگر(straightener) پس از اخرین ایستگاه قرار گرفته و خطای موجود در تولید را اصلاح نمود.
پروفیل های عریض تولیدی عموما پس از عملیات رولفرمینگ دچار خمیدگی واعوجاج نمیشود. ولی در پروفیل های باریک و طویل این مشکل بسیار ملموس و عمومی میباشد، به این سبب نیاز به صاف کننده یا تورکت عمیقا احساس میشود.
تورکت از نظر ساختمانی شباهت زیادی به پرس دارد.

ساخت رول فرمینگ

تورکتیک درایو با یک درز یا شکاف ( به شکل مقطع تولیدی) مناسب برای عبور پروفیل را دارد عملکرد تورکت به این صورت است که به خطوط خمیده بر روس پروفیل فشار وارد میکند و مقطع پروفیل در طول را اصلاح میکند.
برای اصلاح انحراف ایجاد شده در یک تار خمشی، فشار همیشه در یک جهت و در یک زمان وارد می‌شود، به همین دلیل معمولاً یک فاصله جزیی بین صفحات بیرونی و درونی ابزار وجود دارد. (straightener) عموما پس از اخرین ایستگاه فرم دهی و قبل از گیوتین یا بخش برش قرار دارد.
البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که تورکت، درایوی برای فرم دهی نیستند و در مدت زمان ساخت ماشین و طراحی به این نکته توجه داشت که غلطک ها به نحوی ساخته شوند که نیازی به صاف کننده نباشد. و در نهایت از این ابزار یا درایو به عنوان اصلاح کننده استفاده نمود.
اگر نوار ورودی دارای انحنای شدید، آنگاه تنش‌های داخلی ایجاد شده طی فرایند رول فرمینگ می‌تواند آنقدر زیاد باشد که حتی بهترین دستگاه‌های صاف کننده نیز نتوانند این نقص‌ها را اصلاح کنند.

ابعاد ماشین رولفرمینگ

نقاط مهم از نظر ابعادی در ماشین رولفرمینگ:

A. طول شفت

B. قطر شفت

– مرکز شفت

D. عرض پایه دستگاه

E. طول دستگاه

F. ارتفاع پایه دستگاه

G. ابعاد پایه تا مرکز شفت پایین

H. ابعاد مرکز اخرین ایستگاه تا انتهای دستگاه

I.ابعاد مرکز اولین ایستگاه تا ابتدا دستگاه

J. :فاصله مرکز دو ایستگاه متوالی

K. : فاصله مرکز عمودی – حداقل / حداکثرقابل تنظیم

L. تعداد ایستگاه های خط کامل ماشین رولفرمینگ

N. جریان مواد

O. ارتفاع ورودی ورق

P.ارتفاع مورد نیاز رول

R. عرض دستگاه

نحوه ی تنظیم ماشین آلات رول فرمینگ

کالیبره کردن هر دستگاه برای شروع عملیات مربوطه به دستگاه یک اقدامی ضروری برای شروع فعالیت تولیدی دستگاه میباشد همچنین دستگاه هایی که با ابعاد و اندازه گیری دقیق سر و کار هستند همانند دستگاه های رول فرمینگ کالیبره نمودن دستگاه یک امری ضروری میباشد دستگاه های رول فرمینگ به دلیل دقت بالا با استفاده از ابزار و اندازه گیری دقیق تنظیم میشوند .

دقت ابعادی در دستگاه های رول فرمینگ تا 100 میلیمتر نیز محاسبه میگردد . در ابتدا قطعاتی که بر روی شاسی سوار میشوند باید از نظر طولی و عرضی بر روی دستگاه بررسی شوند و پس از بررسی نمودن قطعات دیگر را سوار بر روی دستگاه میکنیم قسمت اصلی دستگاه شفت ، غلتک ، خارها و هوزینگ ها میباشد که با توجه به ابعاد داخل نقشه باید تنظیم شوند تمامی قطعاتی که بر روی دستگاه سوار میشوند نیز با توجه به نقشه ی قبلی چک شده باشند .

پس از سوار شدن قطعات و گرفتن لقی ها و پیچ و تاب ها به سراغ تولید پروفیل مورد نظر میرویم به این صورت که پروفیل به صورت خام وارد دستگاه شده و خط به خط ابعاد آن با ابعاد نقشه چک میشود.

و در آخر پروفیل نهایی باید با پروفیلی که نقشه از قبل طراحی کرده یکی باشد . پس از تنظیم ابعاد پروفیل و دستگاه تنظیمات مربوطه به قسمت موتور و گیربکس نیز انجام میشود که سرعت تولید پروفیل را بتوان تغییر داد وهمچنین قدرت موتور نیز افزایش یا کاهش پیدا کند.

error: Content is protected !!